söndag 2 augusti 2009

an auf hinter in neben über unter vor zwischen


jag diktar på vers som en annan
poet, vars boning jag sett
jag suktar efter eldstadens värme
då vinden pinar min kropp

jag ljuger friskt som en vägman
jag ljuger så gott som jag kan
men sanningen skiner igenom
som solen, så varm mot min hand

att dikta det kostar föga
ej mera än papperets vikt
om ej då du dikta en visa
och minna den djupt i ditt sinn

ge diktaren credit för mödan
som följer i diktarens spår
att blotta sin själ och sin börda
kan kosta långt mer än det sår

som bultar i diktarens inre
som bränner hens törstande själ
som varar och blöder, ej läker
ej förr än diktarn själv är död

likt Andersson minner en jungfru
så minner jag mången man
som kommit att söka mitt sällskap
men ej kunnat vinna min hand

jag firar så stolt min enhet
jag har här blott med mig själv
jag höjer ett glas till min ära
ty ärbar och stark är jag

ni trodde då detta var över
min hyllning till självaste mig
tro ej att detta är över
förrän diktaren ligger begravd


Inga kommentarer: