tisdag 7 september 2010

vilket huvudbry



Jag hade någon slags tanke om att jag skulle kunna reda ut det här med headset vs handfree.

Jag har en förkärlek för att säga headset till den anordning jag kopplar till min telefon - två hörsnäckor och en liten mikrofon på tråd liksom - men något säger mig att jag borde kalla det handsfree, speciellt som det är hänger ihop med mobilen.

För mig är ett headset något som är mer klassiska hörlurar med en separat mikrofon. Tänk växeltelefonister.

Men jag får inget svar - ju mer jag googlar desto mer förvirrad blir jag. Vad är vad och vad är den eventuella skillnaden, egentligen?

3 kommentarer:

Ebba sa...

Hands free

— adj
denoting an electronic device, esp a mobile phone, which can be operated without using one's hands


Headset
-noun
1.
Radio, Telephony . a device consisting of one or two earphones with a headband for holding them over the ears and sometimes with a mouthpiece attached.
2.
earphones or headphones.

Pausfogel sa...

Grymt jue!

Pausfogel sa...

Samtidigt känns det som vi i Sverige använder ordet handsfree som ett substantiv - vi har liksom inte fattat skillnaden. Men då hade du rätt redan igår!