tisdag 28 september 2010

hur karin pratar om böcker:

det finns en jättebra bok, jag tror du skulle gilla den men jag kommer inte ihåg vad den heter
den är grön

så här går det till:
jag är råkall

jag gjorde youghurtglass!
mixade hallon och björnbär med turkisk youghurt och honung
gott, men burr
blir det glass, säger du då?
jorå, för bären är frysta och yoghurten liksom fryser också
Vilken turkiskt youghurt jag använde?
- om det var den med den där greken på framsidan?
Milkos, det var den vi hade hemma! Turkisk youghurt från Hedemora.

Det är ju kul ändå, att den där gubben verkligen fick flera miljoner, eftersom att han var från Grekland
Det kan vara riktigt känsligt det, riktigt kränkt var han.
Men det är ju en gammal historia
Gammal å gammal säger du. Nån månad kanske?
Några kanske.
Men det om Grekland-Turkiet.

Så kommer jag att tänka på att:
Det finns en jättebra bok, som jag tror du skulle, men jag kommer inte ihåg vad den heter.
Den är grön
Kommer inte riktigt ihåg vad den heter.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189204506 ?
Lite mer Selma Lagerlöfs Nils Holgerssons underbara resa kanske?

AAHH, Middlesex heter den
Fick lov att googla det!

"grön bok, turkiet" ?

fick googla fram det ord för ord typ
det grekiska namnet på området i nuvarande Turkiet - det där man har konstiga backgammonregler Izmir/Smyrna
vad det heter när man är tvåkönad - hermafrodit
och för att hitta boken
Smyrna, hermafrodit, bok, tre generationer (för det är en bok om tre generationer, från det att man flydde från Turkiet via Grekland till det att man bosätter sig och växer upp i Middlesex, USA)

mhm!
Läs den i alla fall.
Middlesex!

1 kommentar:

maja sa...

jag förstod på en gång att det var middlesex du menade så jag hade tänkt skriva och tipsa om det, bara så du vet. nu läser jag själv en blå bok med rosa moln, rädd att flyga. puss