söndag 29 augusti 2010

dags att engagera dig!


Det är idag 3 veckor, på dagen, till valdagen tredje söndagen i september. Vi röstar för representanter till kommun, landsting och riksdag för 4 år framåt - Vem ska få din röst?
Om ni undrar varför denna plötsliga politik-hets så ser jag det som mitt ansvar att engagera mig - annars har jag ju ingen rätt att beklaga mig efteråt om inte valresultatet behagar mig.

Jag har inte bestämt mig för vad jag ska rösta på. Har du?
Det börjar bli dags för oss att sätta sig in i den djungel av frågor som kan komma att avgöra just ditt val. Inte nog med att du ska välja parti, du har också förmånen att ge den person som du tycker är lite extra vettig en puff i och med personvalet!

OBS! En klyscha kan hända, men: Din röst gör skillnad!

Det finns lika många vägar att gå, men här är några förslag:
  1. Kolla upp en politiker som gjort intryck på dig på ett eller annat sätt!
  2. Fundera på var du står i de klassiska valfrågorna Jobb, Skola, Välfärd, Miljö, Jämställdhet, Äldre, Integritet- och Trygghetsfrågor
  3. Fundera på vilka frågor som är viktiga för dig!
  4. Prata med vänner och bekanta, om valet, att rösta och politik i allmänhet, det är inte farligt som man kan tro.
  5. Prata med valarbetare om var deras parti står i frågor som är viktiga för dig.
  6. Gör research - kolla upp partiers valprogram och plattformer. Internet, broschyrer, tidningsartiklar, tv & radio.
  7. Se eller lyssna på en debatt eller en intervju med en politiker i TV, radio - mycket material ligger på nätet, både på TV-, radiokanalernas och partiernas egna hemsidor + youtube
Var inte rädd för att engagera dig, det är gratis och glöm inte att ha kul!

1 kommentar:

kronken sa...

Jag gillar det här Karin! Precis vad jag behöver.