onsdag 6 januari 2010

solsken och 25 grader kallt


ja, vad gör man egentligen när det är minus 25 grader kallt?

här i huset verkar svaret vara att katterna vägrar gå ut, nej huu säger de
Gilda står och väntar vid dörren precis som vanligt

en halv trave, 1,5 kubikmeter, ved ska flyttas in i källaren - för solfångarna fungerar väl inte riktigt som på sommaren (då minsann eldas det inte ens för varmvattnet längre)
och visst skulle taket skottas också? jodå, storebror får i uppgift att upp och skotta taket
under tiden lagas det lunch och medan brodern och alla skidorna skickas iväg hemmåt med tåget så ska hunden promeneras
- man får rimfrost i håret, på ögonfransarna, solen lägger sig gudomligt vackert över världen och himlen är alldeles klar blå - det är något speciellt med dessa kalla dagar

sen får man komma in och tur är väl det - för även om man har en extra ylletröja under duffeln och dubbla vantar så är det väl inte så himla mysigt att bli ståendes.
öva - jag har ju en halvskrutt till kontrabas som jag lånar från musikskolan som jag har smugit på mina gamla strängar, det får duga, dricka kokkaffe och lura föräldrarna att spela sällskapsspel
nu ska jag leta reda på ett par sockor och läsa en god bok (jag aktar mig för att börja skriva på min uppsats om musikhistoria efter 1945, jag vet att det är dumt men jag lever i min oskuldsfullhet)

Inga kommentarer: