måndag 11 januari 2010

måndag, äntligen måndag, ännu en måndag


det gör mig glad att se att mina kära vänner är tillbaka på jobbet
det är en japansk kontorsnisse på våningen under och så är det två tjejer som jobbar på eftermiddagen här tvärsemot- feels like comming home

dagen (det nya skolåret, veckan, livet) började brutalt kan man säga - eller pö om pö - jag tror att jag hade tre olika väckningar från kvart över sex till fem över sju - inte så gott för nattvilan och skönhetssömnen - men så mycket lättare att få hinna drömma färdigt. ?
imorgon är det upp och hoppa och iväg och simma som gäller - ingen tid för snoozande och dragningar här inte - det har jag och min fransyska bestämt!

på tal om fransyskor och fransoser - så detta evinnerliga kontinentala kindpussande...
kan man inte bara få dunka dem lite på ryggen, ta i hand eller le dem glatt i ögonen istället - jamen, hur gör man??
de första, riktiga fransmännen, fick stå ut med nåt taffligt försök men när kompositören dök upp hade jag blivit lite varm i skinnet åtminstone

sedan har det utbytts diverse artighetsfraser, happy new year, have a good day, how was your holiday, jag har förklarat termen god fortsättning, haft kontrabaslektion, musikhistoria och practical musicianship
med rätta, blivit smått utskälld för att inte själv ha läst i syllabusen när jag försökte snoka reda på när i tiden mina kontrabas-exams ligger - min lärare grälade på mig med glimten i ögat. sen enades vi om att det var framåt av att komma på att ta reda på det redan nu så vi lät udda vara jämt.
nu vet jag i alla fall vad som är i görningen - två skalor, tre oktaver, fem fingersättningar, etyder, stycken som ska förberedas och styras upp - ingen tid för maskning va?

var det nåt mer? nej, jag är bara glad att ha mina kontorskompisar på plats. eller jo, jag har lånat upp halva bibliotekets litteratur på ämnet Cage/Reich - det var väl bra!

Inga kommentarer: