lördag 16 januari 2010

jag ser ett krig vart än jag går


God morgon.
Det är en härlig lördag va? (Själv är jag förvånad över att jag överhuvudtagen är vaken, igår var ju ändå den sista fredagen på länge här i Istanbul, nä, nu börjar jag gråta nästan! Det här med sovmorgnar har spelat ut sin roll i mitt liv. Ha, sådant trodde man inte hände före man fyllde 30. Och jag är bara 23.)

1. Igår skrev jag en text där jag faktiskt refererade till min och Karins skype-chat. Har ni tänkt på att när man trycker på att få se konversationen "Från början" så blir det som en bok, ett evighetsdokument, en dikt.

2. Då lyssnade jag på the Clash - this is England på repeat. Det rekommenderar jag för de som känner något starkt, i hjärtat, magen, halsgropen och vill förändra det. Fungerade också utmärkt när man vill skriva ner det man har i huvudet på ett papper även om det bara är virtuellt papper.

3. Efter halvår har jag lyckats etablera kontakt med han som städar här i den stora restaurangen. Numera hejar vi och han ler! (han är supergullig när han ler.) Nästa steg är lätt att säga "kolay gelsin". Yes!

4. Så här refererade jag från skype-chatten igår:
K: åh hej, åh hej, åh hej!

M: hejhejhejhejehej

K: what's up?

K: http://svtplay.se/v/1756510/guds_tre_flickor/del_1_av_12?cb,a1364151,1,f,-1/pb,a1364150,1,f,-1/pl,v,,1766983/sb,p115426,1,f,-1

K: du måste kolla in det här!

M: jag ska

M: ska bara gå på toa

M: är lars-kalas där?

K: nope nope

K: han har åkt nu

K: du måste ringa till mig mer än titta på det där

K: men barnprogram is the shit

*** Samtal till K, längd 42:33. ***

[...]

K: hölöö!

K: jag har tänkt skaffa dreads!

M: hallå koko

M: fortfarande uppe?

K: ja

K: jag hoppas väl fortfarande

M: vadå?

K: på vad som helst, vad som helst



5. Nu är det så att jag är inne i en slutexam period här i på Sabanci University där jag spenderat ett halvår. Har skrivit klart uppsatser om kurdisk lobby och dess inflytande på turkisk EU-progressande, också om frivilligt slöjbärande som symbol för en frihetskamp mot imperialism, neo-kolonialism etc, och nu senast om hedersvåld med empirisk jämförelse mellan Sverige och Turkiet. Ska idag börja på sista uppsatsen! Den handlar om korrelationen mellan online och offline aktivism, mina exempel kommer vara den iranska motståndsrörelsen och dess användande av proxy-servers, och sen kanske Piratpartiet. Skulle behöva ett tredje exempel, så om någon här kommer på något bra så hojta gärna till i kommentarerna!

6. Om någon skulle vilja så kan jag skriva ett specialinlägg om ex kurdisk lobbys inflytande, eller varför inte om slöjan. Ska fundera på det. Tar emot önskemål.


Puss&kram
/Maja
ps I. Jag önskar dig som läser här en trevlig lördag och föreslår aktivteter såsom att äta körsbärsmarmelad (har jag gjort!), promenera (alltid bra, hjärnan tänker smartare!), allmänt chilla till the Clash kanske. Nä, nu får det vara nog. Hade fint. ds

ps II. Om någon vill läsa skypie-texten i dess helhet ska den med största säkerhet publiceras i en tidning som går att prenumerera på här. ds.

Inga kommentarer: