lördag 2 januari 2010

gästinlägg II från krullet


Asså heeeejj igen killar å gööörlies, så jävla kul att jag skulel träffa er igen nuuu!! *:)*

Idag har jag inga stora planer på att ge er ännu ett spännande, omspännande inlägg om renässansmedicin ur mitt stora och eklektiska kunskapsförråd. Istället blir det lite snabba spekulationer om vad som ska hända när Karin skaffar sina barn. Eftersom jag inte vill ha några småkottar själv (det enda jag vill ha i min vita villa vid Medelhavet är en stor passionerad kärlek, gamla instrument, orientalisk konst, nån som städar, och en massa böcker), så har Karin lovat mig att jag ska få passa hennes.

Viktor och Alexandra och Edith (som kommer att bli lite retad - självklart på ett kärleksfullt sätt -och kallas "Toaletten" när hon är hos mig......) ska komma och hälsa på mig nån helg då och då, så att Karin och hennes judisk gentleman kan få vara lite ifred.

Vad jag framförallt ska jag göra är att lära barnen Konsten Att Njuta Av Livet. Första steget i detta blir att ge dem lite klassisk bildning genom att läsa högt om kungen Penteus i Grekland som blev söndersliten av galna kvinnor, eller Scylla som blev våldtagen och förvandlad till en näktergal så att hon inte kunde berätta för någon. Sen ska vi lyssna på Palestrina.

Jag ska också visa dem att ingenting är vad det ser att vara (som många filosofer har hävdat) - croissanter med marmelad kan verka vara en maträtt, men man kan lika gärna klistra upp dom under bordet och få sig ett gott skratt. Denna gränsöverskridande attityd är verkligen något jag ska lägga ner största möda på att förmedla.

En annan viktig grej för att man ska kunna Njuta Av Livet är att kunna uppskatta skönhet. Vi ska titta på lavalampan och uppskatta dess lugnande, 90-talsterapeutiska effekt. Och såklart Botticelli. Romersk poesi - Catullus, Ovidius "Kärlekskonsten". Monteverdi.

Nu tycker Karin åter igen att det räcker. Jag ska lära Viktor, Alexandra och Toaletten allt jag kan. Jag lovar!


På återseende girlzz and boyz!!!! *lyssnar på Lady Gaga*
Grymt många puzzzisar på er från
*:)*////Krullet (L)

1 kommentar:

Pausfogel sa...

bre på lagom med ironin, vi vet då alla att när du inte fick lyssna mer på Monteverdi var det Lady Gaga du satte på och för att inte tala om när vi satte oss i bilen - po-po-po-pokerfejs på dig va!