måndag 7 september 2009

Tack för det Televerket!


CSN har humor! De har bestämt sig för att dela upp min studieavgift i 3 terminsavgifter (17550+17550+3471). För att göra hela utbetalningen på en gång kräver de ett intyg att skolan kräver hela avgiften för att jag ska få börja eller att jag förlorar mer än €500 på att dela upp avgiften. För att få dela upp avgiften krävs i gengäld antagligen ett intyg från CSN som säger hur de delar upp och när de betalar ut avgiften. Byråkratin går alldeles för långsamt.

När jag ringer och frågar CSN varför och om det är möjligt att få hela studieavgiften på en gång så får jag svaret som ovan, att de behöver ett intyg samt att det är så för att det är så CSN gör.
Vad ska jag då säga till min skola? Fråga om jag kan dela upp studieavgiften för att det svenska systemet behagar göra det så...
Om jag mot förmodan inte skulle fullfölja hela året (vilket var ett argument från den första handläggaren fick prata med) så lär jag 1 behöva betala hela studieavgiften och 2 få problem med CSN i vilket fall som helst. När jag börjar ifrågasätta varför, du får prata med nån som kan reglerna, säger handläggaren och jag blir kopplad rakt ut i CSN-rymden. Hur länge jag ska få sitta där vet jag inte.

Allt det här beror på att jag hade tagit sommarlov och därför inte satt mig in i systemet och tagit reda på fakta. Sen är CSN ändå ganska bra, antar jag. I brevet jag fick efter att skickat in min ansökan skrev de att de hade varit i kontakt med min skola och tagit reda på att studieavgiften var höjd med £100. Det är sånt man blir lycklig och får en varm känsla i magen av. Att det sen inte verkar funka så bra i praktiken är en sak man får jobba på.
Har de även varit i kontakt med min skola angående hur de vill lägga upp betalningen av studieavgiften? Nej. Enligt det mail jag får från en som jobbar på Finance Office Supervisor så har de ingen koll på det.
Tur att jag jobbade på mitt sommarlov, att jag har de pengar som fattas att sticka emellan som CSN tänker skicka mig i v.2 och v.15 2010.

Som det står i sluttexterna till filmen Att angöra en brygga - Detta hade aldrig hänt om de hade haft telefon - Tack för det Televerket. (Hasseåtage 1965, festivalpris i Barcelona 1966 för bästa färgfilm)
Sen Televerkets reklam - så enkelt att till och med ett barn klarar av det.

Inga kommentarer: