måndag 28 september 2009

Muhammad och berget


Gått hem en sväng innan vår String Faculty class kl 3 - de som inte är med i String band (stråkorkester) är uppdelade i två grupper för tidskännedom - vår grupp har tre lektioner i barock medan den andra har samtida musik, sedan byter vi.
Det har varit en lite seg morgon, mest för att jag själv är lite seg - men det går över. Jag hade en givande kontrabaslektion. Behöver ta mig samman med mitt övande, det har inte alls gått så bra som jag velat - jag får bara inte ge upp för det. Såväl teknik som övningsrutiner är något en får jobba med för att få in. Jag fick en del komplimanger över intonation och lägesväxlingar, så något har jag väl uppnått under veckan i alla fall.

Idag har jag köpt biljetter till en konsert med Christian Lindberg i Cadogan Hall - en före detta kyrka i London. Jag får sällskap av min isländska trombonkompis Ari. Det var klurigare än jag tänkt mig att köpa biljetter via telefon, men det gick fint, vi får finfina biljetterna på posten. :)
Christian Lindberg är en av dessa multi-tasking musicians, dirigent, kompositör och kanske framför allt, som trombonist, en pionjär. Han gjorde ett väldigt intressant program i Sommar i P1 där han pratade om sin bakgrund och karriär. Han byggde vidare på frågan som Ingemar Bergman ställde till lyssnarna som sommarpratare 2004 - vad är musik? Klart värt att spana in.
Jag gillar inställningen, att bemästra sitt instrument och traktera med samma elegans som en violinist. Kan de, så kan jag. Det är lite detsamma som en kontrabasist ställs inför. Varför låta sig begränsas av vare sig sitt instrument, brist på repertoar eller att bara vara ett "orkesterinstrument" - "Om inte berget kommer till Muhammad, får Muhammad komma till berget"

Konserten passar dessutom perfekt in i historieundervisningen - Music past 1945. Idag pratade vi om och lyssnade på Messiaen, man får ge det lite tid att smälta. Och det måste ju vara bra, Ari kommer från Amsterdam bara för att se den. :)

Inga kommentarer: