tisdag 4 november 2008

han är bara lite av en karriärist

kronken says:
apropå att prata i munnen på varandra, så kom jag och tänka på en grej som rousseau sa om opera en gång
kronken says:
att duetter är den mest onaturliga sångformen, hur ofta händer det i verkligheten att två personer pratar samtidigt?
Karin says:
vad var det om rameau och albert av köln föresten?
kronken says:
han visste inte vad han pratade om
kronken says:
vadå, är det nån koppling mellan dom?
kronken says:
aha, du menar det där
Karin says:
Du skrev...
kronken says:
jag sa i skolan en dag att jag gillar rameaus musik, och nån annan (sebastian?) sa, va, är det inte lite för modern och vågat? fullt av en massa otäcka dissonanser?
Karin says:
det finns i alla fall en koppling mellan rameau och rousseau
Karin says:
de skrev opera ihop!
kronken says:
aha, ja
kronken says:
eller jag vet inte om dom skrev opera ihop
Karin says:
det gjorde de
kronken says:
menar du?
Karin says:
rousseau skrev libretton till rameaus operor, några, men de finns inte bevarade, om jag inte helt har snurrat till det
Karin says:
men!
kronken says:
oj, är det sant, det hade jag ingen aning om!
kronken says:
vad spännande
Karin says:
jag skulle nästan skriva mitt projektarbete om detta så jag har gjort min research
kronken says:
just det
kronken says:
sen blev det mozart och kontrapunkt istället
kronken says:
hur kunde du byta rameau mot nånting sådant?
Karin says:
blä!
kronken says:
rameau är ju fantastisk
Karin says:
för att rameau inte höll och jag försökte och försökte hitta nåt att skriva om rameau men sen föll det
Karin says:
och så blev det skrutt-mozart
kronken says:
höhö, du skulle ha valt lully istället
Karin says:
blä
Karin says:
han är ju ond
kronken says:
vad är det du säger, va
kronken says:
han är bara lite av en karriärist

Karin says:
jaja, det brukar låta så!
kronken says:
jag tror att han var jättesnäll
kronken says:
han hade mycket humor
kronken says:
och var en bra dansare
Karin says:
hm...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lully was indeed a man with versatile talents, graceful movements, curly hair AND business sense... vad mer kan man begära?

Pausfogel sa...

Inte mycket!!! Kan han han dansa så tar jag honom rakt av!