onsdag 15 september 2010

valblogg


Val lånad av Annika som gjorde den av en glasspinne.

Vi måste prata politik!
Dels är det inte ok att inte rösta!
Soffliggare lägger över ansvaret på någon annan - låter någon annan göra valet åt sig. Och visst tycker vi alla att det är skönt att ligga på soffan nån gång emellanåt - men visst har vi åsikter om saker och ting också - och valet är inte uppgjort i förväg.

En facebookbekant till mig skriver såhär angående den här artikeln på dn.se:
"Det här skrämmer skiten ur mig, samtidigt som jag blir heligt asförbannad! Vad händer Sverige?! Jag hoppas att de som har tänkt rösta SD tänker igenom sitt beslut jävligt noga innan söndag."
Det är också en sida av soffliggande - att partier du inte sympatiserar får större andel röster (ni vet procent och sånt; en röst mindre totalt gör de röster som lagts mer värda)

Sahlin, hon är det väl inget med? säger ni.
Jag tror att Sahlin är bra. Och om man har noll förtroende för Sahlin som statsminister - hur stort förtroende har man då för regeringen Reinfelt?
Finns många tomtar där, enligt mig. Vid regeringskiftet 2006, ministrar som tvingas avgå efter mindre än en vecka. Historien Littorin. En försvarsminister som avgår mitt i budgetprocessen.
KD som socialminister. En alltför anonym integrationsminister när det är högtid att ta debatten - möta främlingsfientliga röster med motargument, försvara och förklara politiken som förs. Var är jämställdheten?
En utrikesminister som är för upptagen och för viktig för att ta debatten om den inte sker på hans vilkor - det är inte en debatt, det är ett skådespel.
Kudos till Anders Borg, som trots att han är moderat ger ett sympatiskt intryck.
En kulturminister som lägger ner Rikskonserter - för vad? För att få pengar till ännu en skattesänkning.
- Vi måste verkligen prata kulturpolitik! Jag är fullkomligt övertygad om att bra kultur måste få utrymme att uppstå, växa och finnas till. Bra kultur kostar pengar. Bra kultur kan inte överleva på sina intäkter eller som reklamfinansierad.
Vi måste värna om kulturskolan, våra kulturinstutitioner och plantskolor. Dramaten, symfoniorkestrar, muséer - och möjligheten för gemene man att ta del av det här kulturutbudet. Få ut mer kultur ut i landet - till exempel vore väl en rikstäckande samordnare av musik inte så fel - få ut fler musiker på turné. Erbjuda våra stora orkestrar gästspel ute i landet. Rikskonserter kanske inte är en sån dum idé ändå?
Jag träffade en dam ute på torget i veckan. Hon pratade sig varm om när det var liv i Folkets Park - när det var dans två gånger i veckan, det var regelbundet operetter, livemusik, revy och teater. En tid då kultur var för var man och var mans egendom.
Jag vill inte att den tiden ska vara över! Jag vill att mina skattepengar går till en bra skola, bra vård för alla, ett öppet samhälle, ett samhälle som tar vara på den lilla människans potential, hälsa och välmående samt kultur für alle!


Inga kommentarer: