torsdag 16 september 2010

om sömn och om (men inte) så mkt folk som går och lägger i i rimlig tid


jag tror bestämt jag var vaken okristligt tidigt idag... *hrkl hrkl*
- jag har fått två kemiska lösningar för att befria mig från sömnlösa nätter
utöver de oändliga möjligheter jag har att påverka det själv*

den ena är john blunds sömndroppar - som på två timmar ska få dig att känna grus i ögonen, en oändlig lust att själv krypa till kojs och sova gott natten igenom
- men som till nackdel för oss båda (både john blund** och mig) får mig att vara så groggy långt in på eftermiddagen dagen efter att jag helst ligger kvar i sängen och sover bort dagen
dock ej vanebildande
till skillnaden från den rackaren som kommer i läcker illgrön folieförpackning och på ett nästan än mer magiskt vis är en insomningstablett i litet format***
- men som då är vanebildande: vilket borde betyda att man slutar somna av sig själv om man tar den mer än de två gånger i veckan som farbror doktorn säger är ok; jag vågar inte riktigt utmana ödet

i natt är jag dock uppe av fri vilja(*) och därmed villig att ta konsekvenserna - vilka de nu kan vara
Gilda muttrar lite försynt om att är det inte dags att sova nu snart kanske?
och jag snyter mig en sista gång

*i form av att lägga sig och gå upp på regelbundna tider
ha mörkt och svalt
inte ligga efter kl 15 (eller nåt; för det ska tydligen vara dåligt för sömnen)
eller dricka kaffe osv som då den ena sömnmedicinen föreskrivs är ok att ta med
(vara uppe av fri vilja klassas som milt motstånd mot ovanstående och går inte att bota med kemikalier)
**dennes rykte då
***inga referenser till Schweiz, som om det skulle vara något slags tråkigt land eller
något alls i den stilen

Inga kommentarer: