söndag 19 september 2010

ända in i kaklet!


Det är fem och en halv timme tills valstugorna stänger.
Pappa som är valförrättare i en valkrets här i Norberg säger att det är ovanligt många som förtidsröstat och det har varit en rusch nu på förmiddagen.

Jag har inte vetat hur jag skulle rösta.
Jag har velat - rödgrönt eller F!

Det skulle vara så jäkla härligt att få in Gudrun i riksdagen. En stark röst oberoende av blockpolitiken! Jag skulle vilja rösta för hela havet stormar i riksdagen i höst.

Men!
Jag ringer och pratar med min sosse-syster i Uppsala. Hon är ute och knackar dörr. Pratar med verklighetens folk, har hela den sista månaden varit ute och pratat politik med människor och hon och alla med henne gör ett sånt himla fint jobb.
Jag har varit framme vid valstugan på torget här hemma både en och flera gånger.
Vad man kan göra för att få folk att rösta bör man försöka göra!

När det sedan kommer till min röst - F! ser inte ut att komma in i riksdagen - det vore fantastiskt. Passerar de 1%-spärren får de till nästa val valsedlar distribuerade och upptryckta. Det är också viktigt! Men än viktigare är ett regeringsbyte. För alla människor! Där inte välfärden för de som lever på 100-lapparna i slutet av månaden ska bekostas av skattesänkningar. Där vi inte sparar in på allmän vård, skola och omsorg. Där vi inte säljer ut allmännyttan och sparar in på trygghetssystemen! Där vi får ut människor i arbete men inte på bekostnad av de som är sjuka.

Jag röstar rött - för att min röst är inte bara en röst för ett mer jämställt Sverige. Min röst är också ett personkryss för någon som kan bevaka mina intressen i landsbygdsfrågan. Vi står inför att omforma landsting till storregioner och jag vill att någon ska föra Norbergs och den här regionens talan.

Jag röstar rött för att jag vill ha en kulturpolitik som inte är en plånboksfråga. Där det kultur inte ska vara något för bara den som har pengar och för de som bor i storstadsregioner utan för alla.

Inga kommentarer: