fredag 7 maj 2010

godmorgon sverige

godmorgon sverige plingelingeling
och hejdå sverige
jag har sett nog
jag har sett alla djuren på skansen och jag har sett robinson och jag har sett rinkeby i verkligheten och jag har sett seven eleven öppna på varje jävla gathörn och jag har sett fröken sverige sluta röka och jag har sett mord på öppen gata och rederiet och bingolotto och aktuellt rapport och jag har sett tv-program, tv-program, tv-program och
nu jag vill se nåt annat
nu vill jag verkligen se nåt annat så
hejdå sverige nu stannar jag i min lägenhet och
får lite myror i huvet
får lite fjärilar i magen
får lite hjärta i kroppen och
ja ja ja jag vet att jag är dum i huvet men jag
vill så gärna vad heter det eeeeh TYP LEVA LIKSOM
och är det här LIV
kallas det här LIV så
NEJ TACK, NEJ till atomkraft, NEJ till emu, NEJ till dej och dej och
dej
och nej nej nej jag vill inte ha en påtår jag vill inte ha en stor stark
jag vill inte snacka skit prata politik jag vill inte dansa med dej jag
vill inte gå på bio jag vill inte gå upp ur sängen NEJ TACK det är bra
NEJ
NEJ NEJ
hejdå sverige nu stannar jag i min lägenhet
upprättar en egen stat
nationalstaten MALIN
och säger:
det här är inte sverige, det här är MALIN så
sök asyl om du har lust
du kommer ändå få avslag
jag stannar här och sover
tills jag vaknar av mej själv och säger
godmorgon malin
plingelingeling

av Malin Axelsson
månadens dikt i oktober 2005 på
www.estradpoesi.com
ur antalogin Kom över på den här sidan
utdrag med i Jakten på Julia, avsnitt 7, framförd i samband Kent - Ingenting av Josefin Reinhard

Inga kommentarer: