lördag 20 februari 2010

nice saturday in the house

strunta i väckarklockan, strunta i frukosten

vakna lagom till sådär en timme innan lunch
ligga och filura lite, fundera över alla underliga drömmar - jag vet inte vad, tävlingar och möblera rum och lite allt möjligt; det mesta av de har jag glömt

Jag funderade på att ha en liten frukostcermoni för mig själv
istället när jag kom ut till vattenhålet (vi kan inte dricka kranvattnet för att det är bly i ledningarna så det är typ som på savannen fast istället i slutet på korridoren) för att hämta tevatten så hörde jag det fantastiska ljudet av kontrabas så istället för frukost precis innan lunch så knackade jag på hos R och satte mig i hennes fönstersmyg och lyssnade/hjälpte henne lite. R bor på solsidan, så morgonsolen sken in genom fönstret och Bottesinin var alldels underbar.

Sen lite lunch, lite underliga konversationer - proteiner för första gången på evigheter. Jag vet egentligen inte hur jag överlever här. Den vegetariska maten vi får innehåller i princip inga rena proteinkällor - kanske för att engelsmännen inte förstår sig på det eller för att det typ är bara är jag i hela huset som är regelrätt vegetarian. Jag antar att mjölk till frukost och all ost de har maten får mig att överleva. Eller bara hoummus och en näve nötter emellanåt - jag saknar att laga min egen mat!

Sen hade vi en liten wild n' crazy afternoon med en tur till High Street Kensington. Underligt hur lite fönstershoppning kan göra dig glad. Eller inte enbart. Ta på, önska sig, utvärdera, prova och i värsta fall köpa saker. Jag kom hem med världens sjystaste dressed up mysbyxor från American Apparel (ja, ja, jag har en crush på American Apperel, men har ni sett deras hemsida och bäbiskläderna? då förstår ni).

När vi kom tillbaka och R lyssnade på när jag spelade lite skalor mm. Rosie är lite av en Alexandertekniknörd och det är en fantastisk infallsvinkel. Alla saker vi gör i omedvetet och hur närvaro i vad vi gör kan förändra saker så mycket mer än timme efter timme av övning. Ok, det är svårt att förklara. Ganska obegripligt - men fantastiskt.
Sen har vi kollat på det kinesiska kontrabasstycket Fisherman's song. Fras efter fras. Det är fantastiskt att få hjälpa någon annan - det ger en lite distans till sig själv om inte annat!

Sa jag att vi gick till Whole foods? Det är ett fantastiskt affärskoncept. Man kan köpa saker på lösvikt och typ förpacka det själv. Nötter, linser, torkad frukt, kaffebönor, vin, olja, allt möjligt. + Mycket ekologiskt och bra kvalité på det mesta. Och bäst av allt, det är inte dyrt. Det man köper på lösvikt är ofta billigare än i vanliga affärer.
Nötter, torkade tranbär, blåbär, sura körsbär, kryddiga téer och ris, linser det är kap rakt igenom!

Nu, back to practise. Vi håller till dels på R's rum och uppe i övningsrummen. Utsikt över himlen, Royal Albert Hall, Hyde park och Royal College of Arts. Det är vackert och roligt. Peppen är hög!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vilket mysigt inlägg. Whole foods verkar fantastiskt, vi har bara en massa skitaffärer här :(
Jag längtar tills du kommer hit och hälsar på mig! Och hjälper mig att öva, förstås.