lördag 6 februari 2010

kä-ärlek tju-usar o-ooch förle-eder, kva-al och brott -hans väl-lust gör


det var bättre förr?



Scen 6. ur Lilla Akademiens uppsättning av Proserpin på Confidencen 2008
en opera (1781) av Joseph Martin Kraus med libretto av Johan Henrik Kellgren
efter en skiss av Gustav III

Duett mellan Proserpin-Pluto med kör (Avgrundsgudarna, Dis, Morfeus)

Proserpin: ”Täcka blommor, fältets heder,
Er man endast älska bör.”

Pluto (som skymtar fram mellan träden): ”Avgrundsgudar, skynden eder!”

Proserpin: ”Vad gruvlig röst jag hör!”

Pluto: ”Avgrundsgudar, skynden eder, lyden troget mina bud!”

Avgrundsgudarna rusar fram och omringar Proserpin

Proserpin: ”O, himmel! Mig försvara!”

Kör: ”Kom, frukta ingen fara!”

Pluto: ”Kom! Bli min ömma brud!
Kom! Frukta ingen fara!”

Kör: ”Kom, Plutos värda brud.
Kom! Frukta ingen fara!”

Proserpin: ”O, himmel! Mig försvara!”

Pluto: ”Ack, Proserpin, bespara
Så grymma klagoljud!”

Kör: ”Kom, frukta ingen fara!”

Pluto: ”Du älskas av en gud, kom, frukta ingen fara!
Kom, bli min ömma brud!”

Proserpin: ”Ack, himmel mig försvara!”

Pluto: ”Kom, bli min ömma brud,
Och jag din slav skall vara.”

Proserpin: ”O, himmel, mig försvara!”

Kör: ”Du älskas av en Gud, du bör ju lycklig vara!”

De för henne till underjorden

1 kommentar:

Anonym sa...

Gud, jag ÄLSKAR opera. Det är ju det där som är det verkliga livet!