fredag 5 december 2008

jag längar, längtar, längtar efter indiska linser!

Jag tror jag vet vad jag behöver. Jag behöver fredag och som fredagar brukade vara. Med fredagsmiddag!
Dessvärre verkar alla andra ha tusen andra planer, en hund, Sunne, lussebullar, brakfest, hårdrock, folkmusik och dans, folk är i fel städer, jag är rätt. Det snöar som tusan. Det har blivit december. Nästa vecka är Lucia, julkonsert sen terminsuppspel och jullov!
Därför ska jag, antagligen med inte fler än de ingredienser jag har hemma (vilket inte är så många) laga den mest delikata linscurryn - jag längar, längtar, längtar efter indiska linser!
Förövrigt är lussebullar, knäck, pyssel och andra julaktiga sysselsättningar förpassade till morgondagen: A-huset var först (näst efter Tingshuset).

Ev har jag en mindre shoppinglista (svartpeppar, chutney, gröt-mjölk), den kan vänta. Det är roligt att koka soppa på en spik. Fast denna gång har jag mer än en spik: En finfin kryddhylla, gula linser, morot, hela tomater på burk, citron, spenat, persilja - Sveriges svar på koriander, smör - Sveriges svar på ghee. Hur kan det bli annat än lyckat? Det fattas ris? Det fattas svartpeppar? Det fattas en indier? - Get over it!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tingshuset var först. Jag var först?

Pausfogel sa...

Var du först? Om du säger det så...