tisdag 28 oktober 2008

Cykelbana, cykelbana!

Har ägnat de senaste dagarna åt att snurra runt i rondeller, försöka låta bli att vare sig köra på cyklister på cykelbanorna eller köra mot rött - det är svårt vill jag lova (Calle, det är han som cyklar i Fagersta, ligger risigt till).
Uppkörningstiden imorgon + 3 förberedande dubbellektioner - det gäller att hänga med. Imorgon kör jag så det ryker (förhoppningsvis inte för att jag har glömt att fälla ner handbromsen ordentligt; då blir jag nog kuggad).

Körskolelärare är ju också ett yrke. Mycket ska man vara med om i sina dagar; Hur många gånger måste de inte tvärnita när nån är påväg att krascha in i en rondell, får hålla sig hårt i sätet när eleven flyger över en vägbula & allt som sägs där i bilen. Fick köra med äldre herre som börjat sin bana som körskolelärare på 60-talet i måndags och passade på att fråga.
- Ja, ibland får man vara pappa, ibland kompis och ibland psykolog. Det har ju hänt att man har kört några lektioner med en dam och sen helt plötsligt stannar hon; nu sitter du och jag här, så ska vi prata. Då är det bara att följa med. Det är de som betalar lektionen, så de bestämmer.
Sen hade vi intressanta diskussioner om bilar, Mozart och kids - du som är så ung ska inte ha så bråttom, sånt där löser sig. När du är sådär 27 kan det vara dags för barn, nu ska du tänka på din karriär.

Det blir lite nördigt, men det är svårt att köra en ny bil. Bilen jag fick köra på den lektionen var bensindriven och allmänt knäpp (kopplingen tog ashögt upp, tusen motorstopp innan man vande sig vid den och alltså kunde starta på trean av bara farten). Annars har jag bara kört skolans dieselbil och Volvo och det är ju som bekant skillnad på traktor- och liten fordmotor.

Norberg är inte så litet som man tror, vi har tom egen trafikskola!
Trafikskolan i Norberg - med eleven i Focus ^^

Inga kommentarer: